로고

Movie review of a film from BIFF

부산국제영화제 영화 리뷰

Movie review of a film from BIFF (1)

부산국제영화제 영화 리뷰


Aging gracefully is what one hopes as they pass through their prime into the golden years of their life. Sometimes, it’s not possible. Tran Quoc Bao’s debut as a feature length film director explores the perils of aging when a person’s mind thinks they are younger than they really are. In the 90s, three young disciples of Chinatown’s great Kungfu master Sifu Cheung (Roger Yuan) became experts in their own right. Two decades later the sudden death of their master brings the three together and suspicions about the cause of Master Cheung’s death leads them to investigate his death. Danny (Alain Uy), Jim (Mykel Shannon Jenkins) and Hing (Ron Yuna) have grown apart and have lost the polish on the martial arts skills leading to well-choreographed fight scenes and chances to embarrass themselves. While the story itself is fairly formulaic, the combination of murder-mystery, Kungfu, and comedy is unique.


우아하게 나이든다는 것은 삶의 황금기를 지나간 사람들이라면 누구나 바라는 것이다. 때로는 불가능한 소원이 되기도 한다. 쿠오 바오 트란 감독의 장편 데뷔작인 이 작품은 스스로를 실제 나이보다 젊다고 여기는 이들에게 나이듦이 얼마나 위험한지를 보여준다. 90년대, 차이나타운의 촉망 받는 쿵푸 마스터 시푸 청(로저 유안)의 수제자 세 명은 각자 자신만의 유파를 만든다. 20년이 지나 갑작스런 스승의 죽음으로 다시 뭉친 세 사람은 이 의문스러운 죽음을 조사하기에 이른다. 대니(알란 우), 짐(마이클 쉐넌 젠킨슨), 힝(론 유안) 세 사람은 무술실력도 녹이 슨데다 오랫동안 소원했던 터라 잘 연출된 전투 장면에서 어색함을 느끼기도 한다. 줄거리 자체는 상투적이지만 살인, 쿵푸, 코미디의 결합은 무척 독특하다.




The film is a great homage to the martial arts films of the 1970s, 80s and 90s, taking a cue from the comedy of the likes of Bruce Lee, Jackie Chan and others. The casting of the three leads was a good choice as the three actors show fantastic chemistry and timing that allows the comedy of the film to land without going overboard. Tran also gives the characters just enough screen time to develop the characters to be more than just teenage prodigies that reunite to kick butt. The motivations feel genuine and last long enough to get you in the mood to see the fists fly again. Mixed with the action, screen writer Tran Bo does an excellent job of melding verbal jokes and visual ones. Although, due to the formulaic nature of the script, the ending is fairly predictable. But that does not diminish from the entertainment value the film provides. The Paper Tigers is a fun watch. While it isn’t a traditional martial-arts film, fans of the genre will enjoy it. The film has a lot of heart, some fighting, and examines honor and tradition. It’s family friendly enough but also a film that an adult could enjoy alone. For what it is, it’s worth watching.


이 영화는 1970, 80, 90년대 무술 영화에 대한 훌륭한 오마주로서 이소룡, 성룡 등의 작품에서 코미디 요소를 본따 왔다. 훌륭한 캐스팅 덕에 세 주연 배우 사이의 케미도 뛰어나고, 영화 전반의 코미디 요소가 과하지 않고 시의적절 하게 드러난다. 트란 감독은 단순히 어린 시절의 영재들이 재결합하는 것으로만 그치지 않고 각각의 인물들에게 충분히 서사를 발전시킬 만큼 충분한 시간을 할애했다. 진심이 느껴지는 동기는 물론이고, 다시금 주먹을 휘두르는 모습을 몰입해서 볼 수 있을 만큼 충분하다. 액션이 섞인 이 작품에서 극본가 트란 바오는 언어적 유희와 시각적인 재미를 멋지게 녹여냈다. 상투적인 극본으로 인해 결말은 예측 가능하지만 그렇다고 이 작품이 주는 재미를 퇴색시키지는 않는다. 종이 호랑이(The Paper Tigers)는 재미있는 작품이다. 전통적인 무술 영화는 아니지만 무술 영화 팬들도 즐길만하다. 영화는 사랑, 약간의 전투를 비롯해 명예와 전통에 대해 이야기한다. 가족이 함께 보기도 좋고, 성인이 홀로 즐기기에도 좋은 영화다. 어느 쪽이든 볼 만한 가치가 있는 작품이다.




Movie review of a film from BIFF (2)

부산국제영화제 영화 리뷰




Imagine you have spent your entire life striving for one single goal. What does life look like after?

Pascal Plante’s second directorial production is an exploration of what comes after the career of an Olympic athlete. The film takes place at the end of the 2020 Olympics in Tokyo but does not follow traditional sports movies that focus on the dramatics of the event, instead the movie gets that out of the way in the first act, opening with the final solo race for Canadian swimmer Nadia Beadry (Katerine Savard) revealing that the swimmer will indeed go home with a medal. end of something and the beginning of something new. Nadia decided to retire in spite being a relatively young age hopes of becoming a doctor. This comes as a disappointment to her coach (Pierre-Yves Cardinal), her teammates, and the Canadian media who would like to see her try for the gold four years later at the next Olympic games. Having already made the decision, the film explores the combination of excitement about the events happening in the Olympic venue while also delving into the themes of alienation as Nadia prepares to leave a sport that has been her companion since a young age. Plante’s screenplay places us firmly into a story that is either wrapping up or just beginning in an intriguing way that few film makers attempt.


평생 단 한 가지 목표만을 바라보며 살아왔다고 상상해보라. 그 이후의 삶은 과연 어떤 모습일까?

파스칼 플랜트 감독의 두 번째 작품인 이 영화는 은퇴한 올림픽 선수의 삶을 그려낸다. 2020 도쿄 올림픽 이 후를 배경으로 하고 있지만 드라마틱한 사건에 집중하는 스포츠 드라마의 관습을 따르는 대신, 영화는 캐나다인 수영선수 나디아 비드리(캐서린 사바드)의 개인 결승전에서 반드시 금메달을 목에 걸고 귀향할 것을 보여주며 전형적인 연출을 벗어난다. 영화는 하나의 문이 닫히고 새로운 문이 열리는 전환기에 초점을 맞춘다. 의사가 되고 싶었던 나디아는 비교적 젊은 나이에도 불구하고 은퇴를 결심한다. 나디아의 은퇴 소식은 4년 뒤 다음 올림픽에서 또 하나의 금메달을 기대하던 코치 (피에르-이브스 카디널)와 팀메이트, 캐나다 언론에 실망을 안겨 주었다. 이미 은퇴를 결심한 시점에서 영화는 흥미진진한 올림픽 경기장의 모습을 전하면서도 한편으로는 어린 시절부터 삶의 일부였던 스포츠를 떠나기로 결심한 나디아가 느끼는 소외감을 깊게 파고든다. 플란트 감독의 영화는 다른 영화인들이 거의 시도하지 않았던 흥미로운 방법으로 끝 또는 시작이라는 이야기 속으로 우리를 데려간다.




Plante himself was a competitive swimmer through his youth and this can be seen in his realistic depictions of the sport. The casting of real swimmers to fill the parts of the four women competing in the medley relay’s final adds a documentary-like feel to the film. The film itself does not rush, allowing viewers to become invested in following Nadia as she meanders through Tokyo gradually letting the control that had ruled her crumble while dealing with the emotional fallout of a decision to upend her life to start a new one. A poignant moment that encapsulates this feeling comes while on a massage table, Nadia tells the massage therapist, “Maybe I have an abusive relationship with swimming.” After being reminded that swimming allowed her to see the world Nadia replies “I only saw the pools.” While the film has moments of weakness, the pacing around Tokyo at times feels aimless and while Savard’s skill as a swimmer may be top notch, her lack of acting experience shows at times. Nadia, Butterfly is a compelling character study of those who leave something behind that they once thought was important. It is an entertaining enough movie that is thought provoking but not one that will stick with you long after you leave the theater.


청소년 시절부터 수영선수로 활약했던 플란트 감독은 영화 속에서 수영이라는 스포츠를 현실적으로 묘사한다.
여자 릴레이 결승전에서 경합을 벌이는 4명의 선수를 실제 수영선수로 캐스팅해서 영화에 다큐멘터리 분위기를 불어넣었다. 전개 속도는 빠르지 않아서 관객들로 하여금 도쿄 거리를 배회하며 한때 자신을 지배했던 규율에서 벗어나 삶을 완전히 뒤바꿔놓은 선택에 대해 고민하는 나디아의 감정선을 따라갈 수 있게 해준다. 이 사무치는 감정은 나디아가 마사지를 받으며 마사지사에게 “수영과 난 서로를 학대하며 살아왔나봐요”하고 말하는 장면으로 압축된다. 수영을 통해 세상을 바라봤다는 것을 상기하며 나디아는 말한다. “전 수영장만 보며 살았거든요.” 영화에는 몇 가지 단점도 존재한다. 도쿄를 거니는 장면은 때로 목적을 알기 힘들고, 뛰어난 수영선수이지만 배우로서는 경험이 많지 않은 사바드의 연기력이 부족할 때도 있다. 나디아, 나빌레라(Nadia, Butterfly)는 한때 중요하게 여겼던 것을 뒤로 하고 떠나는 인물에 대한 인상적인 고찰이 드러나는 작품이다. 도발적이고 보는 재미가 있지만 극장을 나선 뒤에도 오래도록 여운이 남는 영화는 아니다.





Movie review of a film from BIFF (3)

부산국제영화제 영화 리뷰






What does life look like when all the filters are put away? The approach to the latest film by Hong Sang-soo is an attempt to explore this question. A florist in Soul Gam-hee (Kim Min-hee), has spent every day of the five years with her husband since she married. While her husband is on a short business trip, Gam-hee takes a trip to visit her friends on the outskirt of the city. During her first visit, she and her friend Young-soon (Seo Young-hwa) a divorcee living in the countryside living a placid life tending her garden, talk about life and love until they are interrupted by a neighbor. Her second visit finds her eating with Su-young (Song Seon-mi) a Pilates instructor where they discuss her affairs with men before being interrupted by a poet with a crush on Su-young. The third meeting is a chance encounter with Woo-jin (Kim Sae-byuk) who expresses her displeasure at who her husband has become. Focusing on the mundane, Gam-hee is shown to open her eyes on how she sees her own world. The film also shines a spotlight on the interaction between men and women in Korean society. While not delving into deep complexities of discrimination or social issues, the interactions between the characters and the men who interrupt poignant moments show how disruptive these interactions can be. The Woman Who Ran doesn’t stop to evaluate these dynamics as much as showing how the woman dodges the toxicity thrust their way. The film itself feels like an ode to the joys of feminine self-care and the necessity of private exploration.


모든 필터를 거두고 보면 삶은 어떤 모습일까? 홍상수 감독의 최신작은 이 질문에 대한 해답을 찾아가는 여정이다.

서울에 사는 플로리스트 감희(김민희)는 5년 전 결혼 이후 매일을 남편과 보내왔다. 남편이 짧은 출장을 떠난 사이, 감희는 서울 변두리에 사는 친구들을 만나러 가기로 한다. 첫 목적지는 정원을 돌보며 시골에서 조용한 삶을 살아가고 있는 이혼한 친구 영순(서영화)의 집이다. 두 사람은 이웃의 방해를 받기 전까지 삶과 사랑에 대해 이야기한다. 두 번째 친구는 필라테스 강사인 수영(송선미) 으로, 수영을 짝사랑하는 시인이 방해하기 전까지 남자들에 대한 이야기를 하며 식사를 한다. 세 번째 만남은 감희의 남편의 변한 모습을 탐탁지 않게 생각하는 우진(김새벽)과의 조우다. 일상적인 삶에 집중하며 감희는 스스로의 세상을 어떻게 보아왔는지 눈을 뜬다. 또한 영화는 한국 사회에서 남성과 여성 간의 관계에 조명을 맞춘다. 차별이나 복잡한 사회적 이슈를 깊이 다루지는 않으면서, 인물들 간의 관계와 깊은 순간을 방해하는 남성 캐릭터를 통해 남녀 관계의 문제점을 짚는다. 도망친 여자는 주인공이 삶을 좀 먹는 것들로부터 도망치는 모습을 보여주면서도 다이내믹한 요소들을 잃지 않는다. 스스로를 돌보는 여성들이 느끼는 즐거움과 그들만의 모험이 필요하다는 걸 보여주는 헌사와도 같은 영화다.




Similar to other films in Hong’s catalogue, The Woman Who Ran is features fairly unappealing shots with extended static takes for most scenes and crude camera movements. Hong uses these to explore the subtlety of what may or may not be intentional. The actresses all deliver on projecting effortless naturalism that invites the viewer into their private lives. The Woman Who Ran is a thought proving. For those who enjoy the unique style of his previous films, this one is definitely one that should be watched.


홍상수 감독의 다른 작품들과 비슷하게 도망친 여자는 대부분의 장면에서 롱테이크 촬영과 무심한 카메라 이동을 보여주며, 이를 통해 의도한 것과 의도하지 않은 것의 경계를 모호하게 흐린다. 배우들은 관객들을 그들의 개인적인 삶으로 초대하듯 꾸미지 않은 자연스러움을 보여준다. 도망친 여자는 생각할 거리를 던지는 영화다. 홍상수 감독만의 독창적인 스타일을 좋아하는 관객들이라면 반드시 봐야 할 작품이다.