로고

Festivals

15th Busan International Video Art Festival

15회 부산국제비디오아트페스티발

15th Busan International Video Art Festival

15회 부산국제비디오아트페스티발

 


 

 

Following a two-year break in 2015 and 2016, the Busan International Video Art Festival (BIVAF) came back in 2017 programmed and managed by the team of Space Heem. The festival was initially launched in 2004 by "Bandi", an alternative art space which is now closed but was then under the direction of Kim Seong-yeon (currently the director of the Museum of Contemporary Art Busan). BIVAF’s goal remains the same today as it was originally: to revitalize the field of video art. We discussed with Seo Pyoung-joo, the festival organizer:

 

부산국제비디오아트페스티발(BIVAF)은 현재는 문을 닫았으나 2004년 당시 김성연(현재 부산현대미술관 관장)이 디렉터로 있었던 대안공간 ≪반디≫에 의해 개최되었다. 2015년과 2016년의 공백을 끝내고 2017년 돌아온 후부터는 공간 힘이 프로그램과 운영을 담당하고 있다. 부산국제비디오아트페스티발의 목표는 지금까지도 이어져 오고 있다. 비디오 아트 분야에 활력을 불어넣는 것. 우리는 페스티발 대표 서평주와 이야기를 나누었다.

 

Q. How would you define video art?
비디오 아트를 뭐라고 정의할 수 있을까요?

 

A. When the festival started in 2004, it was characterized by a strong focus on the medium of video art, with a prevailing aspect of physical experimentation. However, at some point, as all media developed and the level of users increased, the boundaries of 'video art' itself became more blurred: the genre is now too complex, diverse, and multifaceted to be easily defined. These days when it comes to video art, various experiments are still ongoing, and certain types of images which reflect our contemporary era have emerged, for example images from video games that you can see in this year's competitive works.

 

2004년에 페스티발을 시작할 당시에는 비디오 아트라는 매체 자체에 집중하거나, 물리적인 실험의 요소가 강하다는 특징이 있었습니다. 하지만 어느 순간 모든 매체가 발달하고 사용자들의 수준이 높아지면서 '비디오 아트' 자체의 경계가 확실히 불명확해졌어요. 우리는 비디오 아트를 다루지만 그것을 정의하기에는 이 장르는 너무 복잡하고 많은 것들이 섞여있습니다. 하지만 비디오 아트라고 했을 때는 여전히 다양한 실험들이 계속되고 있고, 동시대를 반영하는 (올해 공모작들을 예로 들자면 게임 이미지와 같은 것들) 이미지들의 등장이 특징이라고 할 수 있을 것 같습니다.

 

Q. How has the video art field in Busan evolved since the festival started, and how active is it now?
페스티발이 시작된 이후 부산에서 비디오 아트 분야가 어떻게 발전해 왔으며, 얼마나 활발한 활동을 보이고 있나요?

 

A. Back in 2004, the field of 'video art' itself was in a precarious situation in Busan. That said, I think it naturally improved with the development of technology and media. Our purpose now isn’t merely to introduce video art as a medium, but rather to highlight specific themes and subjects to the audience through professional, in-depth curation.

 

2004년에 처음 시작할 때는 '영상 미술'이라는 분야 자체가 부산에서 저변이 약한 상황이었습니다. 하지만 기술과 매체의 발전으로 이러한 상황은 자연스럽게 극복이 되었다고 생각합니다. 지금 우리의 목적은 단순히 매체로서의 비디오 아트를 소개한다기보다는 전문적인 큐레이션을 통해서 특정한 주제를 관객들에게 보여주는 것에 가깝습니다.

 

 

 

Held from November 6th until 21st, 2021, the 15th edition of BIVAF consists of 20 works: some were selected out of the 290 submissions that the team received through a call for entries, while some were chosen specifically by co-curators Han Su- jeong and Kang Joo-young, each responsible for one program of the Invitational Works section. The former put together a program centered on violence and titled "Dead Room"; the latter included videos by artists from Sweden, Norway and Denmark focusing on the themes of imperialism, capitalism and refugees, under the title "The Edge of the Concentric Circles". One Korean artist, Hong Jinhwon, has also been invited with his work titled Melting Icecream. Meanwhile, the Nominated Works and the festival’s Prize-winner, Hope Tucker (What Travelers Are Saying About Jornada del Muerto, USA), came from the submissions, as well as several videos presented in a special section on protests and demonstrations; a worldwide tendency which the festival team found highly topical and deserving of its own, separate focus.

 

 

2021년 11월 6일부터 21일까지 열리는 제 15회 부산 국제비디오아트페스티발은 20개 작품을 선보인다. 이 중 일부는 공모를 통해 접수된 290편의 작품 중에서 선정되었으며, 다른 일부는 초청작 부문을 담당하고 있는 공동 큐레이터 한수정과 강주영이 특별히 선정한 것이다. 전자는 ≪무향실(無響室)》이라는 제목으로 폭력에 초점을 맞춘 프로그램으로 구성되었고, 후자는 스웨덴, 노르웨이, 덴마크 아티스트들의 작품을 초청하여 ≪가장 바깥의 원≫라는 제목으로 제국주의, 자본주의, 난민에 대해 다루었다. 한국의 홍진훤 작가도 Melting Icecream이라는 작품으로 초청받았다. 한편, 경쟁작이 자 최종 선정작으로 결정된 호프 터커의 Travelers Are Saying About Jornada del Muerto는 출품작 중 하나로, 특별 부문의 다른 출품작들과 함께 시위와 사회운동 을 다루고 있다. 이는 전 세계적인 경향이며 주최측 역시 주제의 중요성을 인정하고 초점을 맞출 가치가 있음을 인정했다.

 

Free for entry, BIVAF 2021 is taking place in Space Heem, a non-profit art space which opened in 2014, and which is located in Suyeong-dong, behind the Paldo Market and the Suyeong Historical Park. Visiting hours are from 11:30am to 19:30pm (closed on Mondays and public holidays). While the team was originally planning to hold their event in several locations around the Mangmi area, they had to keep it contained to their own exhibition spaces due to the ongoing Covid situation. They also chose to avoid receptions and parties, and unfortunately they couldn’t invite guests from abroad. Let’s hope that it becomes possible again for the 16th BIVAF in 2022!

 

2021년 부산국제비디오아트페스티발은 2014년 개관한 비영리 예술공간 스페이스 힘에서 무료입장을 진행 중이다. 스페이스 힘은 수영동 팔도시장과 수영역사공원 뒤편에 위치한다. 방문 가능시간은 오전 11시 30분부 터 오후 7시 30분까지다(월요일 및 공휴일 휴관). 본래 주최측은 망미 곳곳에서 행사를 진행할 계획이었으나, 코로나 상황이 지속되는 탓에 주최측의 공간에서만 진행된다. 리셉션과 파티도 진행되지 않으며, 안타깝게도 해외 초청 게스트도 모실 수 없었다. 2022년 제 16회 페스티발에서는 모든 것이 정상화 될 수 있기를 기원한다!


Find out more about the Busan International Video Art Festival:

www.videoartbusan.com

Contact: videoartbusan@gmail.com

www.facebook.com/videoartbusan

Instagram: @busan_videoart_festival


 

 



Festivals